Τετάρτη 4 Ιανουαρίου 2017

ΠΟΙΜΑΝΤΟΡΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΘΕΟΦΑΝΕΙΩΝ



ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΝΙΚΑΙΑΣ
619 Ἐν Νικαίᾳ τῆ 1ῃ Δεκεμβρίου 2016


ΠΟΙΜΑΝΤΟΡΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΘΕΟΦΑΝΕΙΩΝ
ὑπ’ ἀριθ. 582

Α Λ Ε Ξ Ι Ο Σ
Ἐπίσκοπος καί Μητροπολίτης
τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Νικαίας

Πρός
Τόν ἱερό κλῆρο καί τό φιλόχριστο λαό
τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως

«Τάδε λέγει Κύριος· Ἀντλήσατε ὕδωρ μετ᾽ εὐφροσύνης
ἐκ τῶν πηγῶν τοῦ σωτηρίου. (Ἠσ. 12, 3)»
 Ἀγαπητοί  μου  Χριστιανοί,
     Μεγάλη καί θαυμαστή ἡ σημερινή ἡμέρα, κατά τήν ὁποία ἡ Ἐκκλησία μας ἑορτάζει τά Ἅγια Θεοφάνεια.  Μέ τήν ἑορτή αὐτή κλείνει καί ὁ κύκλος τῶν ἑορτῶν τοῦ δωδεκαημέρου, πού ἀρχίζει μέ τή γέννηση τοῦ Χριστοῦ καί τελειώνει μέ τήν βάπτισή Του στόν Ἰορδάνη ποταμό, ἀπό τόν ἀσκητή Προφήτη καί Πρόδρομο Ἰωάννη τόν Βαπτιστή.
     «Σήμερον», τήν ὥρα τῆς Βαπτίσεως τοῦ Χριστοῦ, ἔχουμε τή φανέρωση τῆς Ἁγίας Τριάδος. «Ἐν Ἰορδάνη βαπτιζομένου Σου, Κύριε, ἡ τῆς Τριάδος ἐφανερώθη προσκύνησις». Ἐνῶ βαπτιζόταν ὁ Κύριος, ἀκούστηκε ἡ φωνή τοῦ Οὐράνιου Πατέρα. «Οὗτος ἐστιν ὁ Υἱός μου ὁ ἀγαπητός, ἐν ᾧ εὐδόκησα». Ταυτόχρονα, καί τό Πνεῦμα τό Ἅγιο κατῆλθε ὡς περιστερά ἐπάνω στόν Βαπτιζόμενο Χριστό.
     Ὁ Χριστός, ὁ ἀγαπητός Υἱός τοῦ Θεοῦ, τό δεύτερο πρόσωπο τῆς Ἁγίας Τριάδος, ἔγινε ἄνθρωπος τέλειος, χωρίς νά παύσει νά εἶναι καί τέλειος Θεός, γιά τή δική μας σωτηρία. Ἀγαπητός στόν Οὐράνιο Πατέρα καί ἀπό τήν πολλή Του ἀγάπη σέ μᾶς τούς ἀνθρώπους, ἔγινε καί ἄνθρωπος, ὅμοιος μέ μᾶς. Ἐκεῖνον, τόν ἀγαπητό Υἱό τοῦ Θεοῦ, ὁ ὁποῖος μᾶς ἀγάπησε, ἀγαποῦμε καί λατρεύουμε, πιστεύουμε καί ἀναγνωρίζουμε ὡς Πατέρα, Σωτῆρα, Λυτρωτή μας καί Ἀρχηγό τῆς ζωῆς μας. Στήν ἀγάπη Του ἐμπιστευόμαστε ὅλη μας τή ζωή. Ὁ Χριστός μᾶς φωτίζει μέ τήν ἀλήθειά Του, μᾶς ἐμπνέει μέ τό παράδειγμά Του, μᾶς ἐξαγνίζει μέ τή Χάρη Του, μᾶς στηρίζει μέ τή δύναμή Του, μᾶς ἑνώνει μέ τήν ἀγάπη Του.
       Τά Θεοφάνεια πού ἑορτάζουμε σήμερα, πέρα ἀπό τή Φανέρωση τῆς Παναγίας Τριάδος, φανερώνουν τήν ἀγάπη καί τήν εὐσπλαγχνία τοῦ Θεοῦ, ἀγάπη καί εὐσπλαχνία πού ὑπερβαίνει κάθε ὅριο. Ὁ ἄνθρωπος ἔφυγε ἀπό τήν ἀγκαλιά τοῦ Θεοῦ, ἀλλά  ὁ Θεός, παρά τήν παρακοή καί τήν ἀφροσύνη, γίνεται ἄνθρωπος καί θυσιάζεται γιά νά τόν ξαναπάρει κοντά Του καί νά τόν καταστήσει κληρονόμο τῆς Βασιλείας Του. Τό μέγα Μυστήριο τῆς Τρισυποστάτου Θεότητος καί τῆς συνύπαρξης τῶν Τριῶν Προσώπων σέ κοινωνία ἀγάπης ὑπερβαίνει τήν ἀνθρώπινη λογική. Μέσῳ τῆς σημερινῆς Θεοφανείας διδάσκεται ὁ ἄνθρωπος νά βλέπει πέρα ἀπό τά σχήματα τοῦ κόσμου· νά ἐξασκεῖται στήν ἐνδοσκόπηση καί στήν ἐνόραση∙ νά μεταποιήσει τό ἀνθρώπινο καί γήινο σέ Οὐράνιο, τό ἐφήμερο καί πρόσκαιρο σέ αἰώνιο· νά ξαναγίνει «καλός λίαν», ὅπως πλάστηκε ἀρχικά, ὑπερβαίνοντας τή φθορά στήν ὁποία ἐνεπλάκη ἀπό μόνος του.

Ἀδελφοί μου ἀγαπητοί,
    Ἡ κάθαρση καί ὁ ἁγιασμός τῶν ὑδάτων πού ἐπιτελεῖ σήμερα ὁ Χριστός μέ τό Βάπτισμά Του στόν Ἰορδάνη καί ἐπαναφέρουμε ἐμεῖς τούτη τήν ὥρα  στούς Ὁρθοδόξους Ναούς μέσῳ τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ, συνιστᾷ ἐπίγειο γεγονός κατά τό φαινόμενο, ὡστόσο κατά τήν οὐσία ὑπερβαίνει τούς Οὐρανούς. Τό νερό μέ τόν Ἁγιασμό προάγεται σέ «καθάρσιον ψυχῶν καί σωμάτων», γιά ἐκείνους πού τό δέχονται μέ πίστη καί ταπείνωση. Ἐφόσον κλίνουμε νοερά τόν αὐχένα τῆς ψυχῆς καί τοῦ σώματος, ὅπως ἀκριβῶς ἐνήργησε ὁ Χριστός ἐνώπιον τοῦ Προδρόμου. Ἐφόσον ἔχουμε τή διάθεση  νά μιμηθοῦμε τήν ὑπακοή τοῦ Χριστοῦ, γιά νά εὐδοκήσει καί σέ μᾶς ὁ Θεός∙ ἐφόσον ζητοῦμε ἀπό τά βάθη τῆς ὕπαρξής μας νά ἔλθει καί σέ μᾶς τό Πανάγιο Πνεῦμα, νά κατασκηνώσει στίς ψυχές μας καί νά μᾶς ὁδηγεῖ σταθερά στόν ὀρθό δρόμο τῆς Ἀληθείας, τῆς Ἀγάπης, τῆς ἐδῶ ἀληθινῆς εὐημερίας καί τῆς ἐλπίδας γιά τή συμμετοχή μας στή Βασιλεία τοῦ Θεοῦ.  

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ καί ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΑ
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ


+ Ὁ Νικαίας   Ἀ λ έ ξ ι ο ς