Δευτέρα 20 Μαΐου 2013

Από την Φωνή των Πειραιωτών

Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΣΑΒΒΑΤΟΥ στον Ιερό Ναό των Ταξιαρχών Κορυδαλλού

Η Θεία Λειτουργία του Μεγάλου Σαββάτου στον Ιερό Ναό Παμμεγίστων Ταξιαρχών τελέστηκε στον σολέα, για να δουν οι πιστοί πώς αυτή τελείται και τι γίνεται στην Αγία Πρόθεση. Ο προϊστάμενος του Ναού π. Γεώργιος Ζώρζος εξήγησε επίσης με κάθε λεπτομέρεια τους συμβολισμούς του πρόσφορου, το οποίο θα γίνει Σώμα Κυρίου.

Το Πρόσφορο είναι ο άρτος που προσφέρουμε, για να τελεσθεί η Θεία Ευχαριστία. Μαζί με τον οίνον, ως Τίμια Δώρα, προτού μεταφερθούν με τη Μεγάλη Είσοδο στην Αγία Τράπεζα, τοποθετούνται στην Αγία Πρόθεση, όπου με την τελετή της Προσκομιδής προετοιμάζονται για την Θεία Λειτουργία. Στην Προσκομιδή τμήματα του Πρόσφορου τοποθετούνται τελετουργικά στο Δισκάριο και λίγο κρασί στο Άγιο Ποτήριο. Το στρογγυλό σχέδιο του Πρόσφορου συμβολίζει την κοιλιά της Παρθένου Μαρίας, από την οποίαν γεννήθηκε ο μονογενής Υιός της. Πάνω στο Πρόσφορο υπάρχει ανάγλυφο σχέδιο, που σχηματίζεται από σφραγίδα. Από το κέντρο του Πρόσφορου βγαίνει ο Αμνός, δηλαδή το κεντρικό τετράγωνο του σχεδίου με τα γράμματα: Ι Σ ΧΣ ΝΙ ΚΑ (Ιησούς Χριστός νικά). Το σχέδιο του Πρόσφορου περιέχει και την μερίδα της Παναγίας με τα γράμματα Μ και Θ (Μήτηρ Θεού). Η τριγωνική μερίδα της Παναγίας τοποθετείται δεξιά του Αμνού στο Δισκάριο. Από τα εννέα τριγωνάκια, που βρίσκονται στο δεξί μέρος του πρόσφορου, εξάγονται οι μερίδες των αγγέλων και όλων των αγίων και τοποθετούνται αριστερά του Αμνού. Οι άγιοι που μνημονεύονται είναι οι Προφήτες, οι Απόστολοι, οι Ιεράρχες, οι Μάρτυρες, οι Όσιοι, οι Ανάργυροι, οι Θεοπάτορες μαζί με τον Άγιο της ημέρας και τελευταίος ο Πατέρας της Εκκλησίας που συνέγραψε την τελούμενη Θεία Λειτουργία. Από άλλα τμήματα του Πρόσφορου εξάγονται οι μερίδες υπέρ των ζώντων και των κεκοιμημένων, οι οποίοι ανήκουν στην Ορθόδοξη Εκκλησία. Αυτές τις μερίδες ο ιερέας τις τοποθετεί εμπρός από τον Αμνό και, όταν πριν την Θεία Κοινωνία κατά την ένωση Σώματος και Αίματος τις ρίχνει στο Δισκοπότηρο, λέει συγχρόνως τα ακόλουθα λόγια: "Απόπλυνον, Κύριε, τα αμαρτήματα των ενθάδε μνημονευθέντων δούλων σου τω Αίματί σου τω Αγίω·πρεσβείαις της Θεοτόκου και πάντων σου των αγίων. Αμήν".

Στην αρχή της Προσκομιδής ο λειτουργός υψώνει το Πρόσφορο μέχρι το μέτωπο και με αυτή την κίνηση συμβολίζει την ύψωση του Χριστού στον Σταυρό, όπου έχυσε το τίμιο Αίμα Του για τη σωτηρία των ανθρώπων.

Ολόκληρη η Θεία Λειτουργία του Μεγάλου Σαββάτου ήταν μια ξεχωριστή θρησκευτική εμπειρία για όλους μας, όχι μόνον επειδή τελέστηκε εμπρός στα μάτια μας, αλλά και επειδή ζήσαμε πολύ έντονα τις στιγμές της πρώτης Ανάστασης με την πρόκληση τεχνητού «σεισμού» εντός του Ναού (κούνημα των πολυελαίων) και με τους εκκωφαντικούς κρότους που προκλήθηκαν από χτυπήματα ξύλινων κονταριών πάνω στο δάπεδο.

Για την ενθουσιώδη αυτή πρώτη Ανάσταση εργάστηκαν, εκτός από τους Ιερείς, πολλοί άνθρωποι, παράγοντες του Ναού – άντρες και γυναίκες – γεμάτοι ζήλο και πίστη. Τους ευχαριστούμε όλους, γιατί νιώσαμε πως ζήσαμε τις αναστάσιμες στιγμές όπως οι πρώτοι Χριστιανοί, συγκινηθήκαμε, δακρύσαμε, γέλασαν τα χείλη μας και χάρηκε η ψυχή μας. Γίναμε όλοι μια οικογένεια που βίωσε την Ανάσταση του Κυρίου.

Μαρία Ν. Ταστσόγλου